Tips-2 time korang gadoh :O

Assalammualaikum and haiii readers :) 
Perbalahan memang selalu happens in relationship. tak semua di antara kita sebagai manusia akan bersetuju dengan pendapat orang lain setiap masa. Orang lain pun takkan always setuju dengan our opinion .but ,in relationship , perbalahan boleh korang terlalu mengikut emosi, sampai ke tahap yang boleh hurt each other .
10 tips time gadoh :O

1) Jangan Banyak Pot-Pet :
Dalam perhubungan yang matured , korang kena laa hormat partner korang and diri korang sendiri . Bila korang start pot-pet panjang lebar kepada seseorang itu tentang kesalahannya, ni boleh mencetuskan perasaan yang amat tak selesa dalam dirinya . Satu ‘kuasa’ memberontak and tak puas hati terhadap korang boleh wujud hasil daripada sikap tersebut. Oleh itu, selain dari bersikap “im always right” dalam situasi cemni , adalah lebih baik if korang bercakap tentang bagaimana cara untuk membetulkan kesilapan yang telah berlaku. Fokus korang mesti kepada bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang timbul dan juga supaya perkara itu tak berulang lagi.


2) Jangan Balas Dendam
Selalunya, bila hati seseorang itu betul-betul disakiti oleh pasangannya, dia juga akan bertindakbalas untuk menyakiti hati pasangannya semula. Biar pasangannya rasa bersalah dan rasa apa yang dia rasa. Kononnya supaya pasangannya sedar bahawa kesalahan telah dilakukan. At that time ,tindakan macam ni laa seolah-olah idea yang bagus,sebenarnya akan memalapkan lagi perhubungan. Jangan bertindak camtuu . Bila korang salahkan pasangan korang pasal sesuatu perkara dan cuba buat dia rasa bersalah, korang mengatakan bahawa korang betul dan dia salah-hukuman telah dijatuhkan, susah nak selesaikan pergaduhan korang tau !tehee chill :)
.
3) Jangan Tinggikan Suara
Bila emosi dan kemarahan menguasai diri,  sukar untuk mengawal suara lebih-lebih lagi bila pasangan korang sendiri meninggikan suara kat korang . Walau apa pun, korang kena ingat, merendahkan nada suara and bercakap dengan tenang dan tidak menengking amat penting bila berbincang dalam sesuatu konflik. Suasana tenang membolehkan korang and partner mendengar dengan lebih baik apa yang diperkatakan terhadap satu sama lain. Konflik dapat diselesaikan dengan lebih cepat dan tidak merebak dengan lebih teruk dan merosakkan.so ,have a blast ! :)


4) Elakkan Talk-2 Things yg Terlalu Peribadi dan Sensitif
Masa situasi konflik tengah hot, janganlah terlalu sangat “terasa”, jangan terlalu sensitif atau “take it too personal”. Condition yang tengah “hot” boleh buat korang over cakap .so,  pastikan korang tak terlalu sensitif atas segala yang sedang diperkatakan kerana selalunya emosi lebih menguasai keadaan pada waktu ini. then ,kadang-2 ada waktunya perkara betul yang pasangan korang katakan boleh menjadi perkara yang amat sensitif bagi korang and korang pulak boleh terlepas cakap atau sengaja “melepas” cakap tanpa berfikir panjang.ahha ,jangan kay ? :D

5) Jangan Timbulkan Perkara-perkara Kecil
Bila tengah bergaduh tu , jangan timbulkan perkara-perkara kecil yang langsung tak membantu selesaikan masalah. Perkara-perkara kecil yang dalam 2-3 hari akan datang tu dah boleh lupa contohnya, tak perlulah diungkit. Fikir sebelum timbulkan benda-benda kecil macam ni sebab ia takkan membantu, membakar semangat marah dan terukkan lagi keadaan tu adalah. Benda-benda kecil ni termasuk la juga perkara yang dah lama terjadi dah 3 – 4 bulan lepas contohnya jadi tumpu hanya pada isu yang tengah happen .


6) Mendengar Dengan Teliti
Walaupun susah nak dibuat, korang kena laa jadi pendengar yang baik and teliti. Partner korang maybe dengan jelasnya bagitawu apa yang both of you perlu untuk solve problem tapi disebabkan korang tak ambil attention , tak dengar dengan baik dan teliti, bukan saja cadangan dia korang tak ambil kira,later korang pulak bagi penyelesaian yang takde kena-mengena dan merumitkan keadaan.'

*notakaki /: thats all for today ,and if ade someting wrong somewhere ,plese inform me kay ? :) last but not least ,im typing  regarding pengalaman bukan suka-2 and nak share-2 dengan korang aje .teheeee and yeahh ,have a blast both of youu ! :))


No comments:

Post a Comment

hai:)